Zawieszenie auta
Aktualności motoryzacyjne

Jak zadbać o zawieszenie samochodu?

Samochody nie mogłyby w pełni spełniać swoich funkcji, gdyby nie obecność wielu kluczowych komponentów jego konstrukcji. Jednym z najważniejszych podzespołów w aucie jest układ zawieszenia, który w dobrym stanie technicznym zapewnia komfort i bezpieczeństwo podczas jazdy samochodem. Zawieszenie w samochodzie podlega intensywnej eksploatacji, przez co dbałość o optymalną kondycję każdego z jego elementów nabiera tak wielkiego znaczenia. Zatem jak dbać o zawieszenie samochodowe?

Co to jest zawieszenie w samochodzie?

W telegraficznym skrócie, zawieszenie samochodu to mechanizm, na który składa się zespół elementów łączących koła z pozostałą częścią pojazdu. Konstrukcja zawieszenia przenosi siłę wytwarzaną podczas styku kół z nawierzchnią jazdy na nadwozie, tym samym zapewniając stabilność i pełną kontrolę nad pojazdem. W skład zawieszenia wchodzą trzy podzespoły:

  • elementy prowadzące koło (wahacze, drążek poprzeczny, drążek wzdłużny),

  • elementy resorujące (m.in. sprężyna śrubowa),

  • elementy tłumiące, czyli amortyzatory.

Każda z wyżej wymienionych części jest niezbędna do tego, aby prowadzenie samochodu przebiegało płynnie, stabilnie, a co najważniejsze, bezpiecznie.

Uszkodzone zawieszenie – objawy

O awarii zawieszenia w samochodzie może świadczyć kilka podstawowych czynników, ale najbardziej niepokojące okazuje się stukanie kół podczas jazdy, szczególnie przy spokojnej jeździe przy nierównościach. Objawem uszkodzonego zawieszenia może być również trudności z płynnym prowadzeniem auta czy utrzymaniem symetrii jazdy po nierównej nawierzchni. Najczęściej dochodzi do defektu wahaczy, amortyzatora czy końcówki drążka kierowniczego, jednak aby się upewnić, należy bezzwłocznie oddać samochód do naprawy. Wizyta w warsztacie samochodowym pozwoli pozbyć się usterki, tym samym przywracając komfort i bezpieczeństwo jazdy samochodem.

Zawieszenie pojazdu – jak o nie dbać?

W przypadku zawieszenia samochodu, podstawowym środkiem prewencyjnym jest omijanie tras w kiepskim stanie technicznym, pełnych dziur i wybojów – elementy zawieszenia pracują wtedy znacznie intensywniej niż w czasie jazdy po równej drodze, tym samym przyspieszając ich zużycie. Jeśli jednak uniknięcie wyboistej drogi jest niemożliwe, pokonując ten odcinek warto zredukować prędkość, aby wstrząsy były jak najmniej szkodliwe dla zawieszenia. Warto również zainwestować w produkty konserwujące elementy zawieszenia, które dostępne są od ręki niemal w każdym sklepie samochodowym. Nie można również zapominać o rutynowych kontrolach konstrukcji zawieszenia – odpowiednim momentem będzie osiągnięcie przebiegu 40-50 tys. km.

Dodaj komentarz